Ga naar de primaire navigatie Ga naar inhoud Ga naar voettekst
Terug naar Blog

December 2019 tot maart 2020, Dorinne : het vervangen van 400 m onbruikbaar geworden spoor

a group of people walking on a dirt track

In december 2019 werd een grote werf opgestart in Dorinne-Durnal: het vervangen van 400 m onbruikbaar geworden spoor. Op dit baanvak werden in 1999 door onze vrijwilligers de eerste dwarsliggers vervangen om de lijn te verlengen van Spontin-Sources tot Dorinne-Durnal.  

Oorspronkelijk lagen op de lijn spoorstaven van 40 kilo per meter op houten dwarsliggers. Dit spoor is niet geschikt voor machines met een hoge asdruk. Bovendien waren de dwarsliggers dringend aan vervanging toe. Er werd beslist om ze te vervangen door betonnen dwarsliggers.

Op 22 december werd de werf door de hevige regen een echte modderpoel. Op 30 december moesten de werken onderbroken worden door de vrieskou.

 

 

In januari werden de werken tijdelijk stilgelegd omdat de compressor van de kraan defect raakte. Op 15 februari werden 3 spoorsegmenten gelegd, maar gedurende de volgende weken bemoeilijkte het slechte weer nog steeds de werken. Op 1 maart is de werf een modderbad geworden : de modder overstroomde het hele terrein en de werken moesten opnieuw stilgelegd worden.

 

 

 

Zaterdag 7 maart was een mooie zonnige dag waardoor we goed konden opschieten. Na twee dagen hard werk konden we de renovatie van 400 m spoor afsluiten. Toch zijn de werken nog niet volledig beëindigd. Er moet nog bijkomende ballast gestort worden en enkele dwarsliggers moeten nog onderstopt worden. Daarna zal een belangrijk streefdoel voor het werkjaar 2019 – 2020 klaar zijn.

 

 

Een ander belangrijk werk is het aanpassen van de nylon onderleggers op de dwarsliggers. Inderdaad: door het gebruik van spanklemmen is er te weinig plaats om de rails samen met de onderleggers op de dwarsliggers te bevestigen. Ze moeten dus aangepast worden, wat een echt monnikenwerk is…

 

a close up of items on a table