Ga naar de primaire navigatie Ga naar inhoud Ga naar voettekst
Terug naar Blog

Herziening van motorwagen 4506

a close up of a person cutting a piece of metal pan

Voordat hij wordt overgebracht naar Spontin om te rijden op de lijn van de Chemin de Fer du Bocq, moet de motorwagen 4506, gebouwd in de jaren 1950 en gekocht door het TSP in 2002, een groot onderhoud ondergaan, voornamelijk op het niveau van de motoren en asbrug.

Afgelopen maart zijn de behuizingen van de twee motoren en de twee transmissies verwijderd om een interne reiniging en inspectie uit te voeren . Bedoeling is natuurlijk dat deze onderdelen zonder problemen kunnen werken.

 

 

De diesel-, olie- en luchtfilters van de motoren zijn ook vervangen. Het verwijderen van de behuizingen was niet eenvoudig. De toegankelijkheid van sommige schroeven was dan ook erg ingewikkeld.. De vrijwilligers die zich hier mee bezig hielden moesten dus vanuit een niet comfortabele positie werken

De behuizing van een van de twee motoren raakte beschadigd bij de aftapplug. Uiteraard was de vervuilde olie niet uit deze motor al verwijderd waardoor men eerst een dikke plakkerige modder moest verxwijderen waarna de motor volledig kon gereinigd worden en er een nieuw carter kon ingebouwd worden

De luchtinlaten van de motoren bij de inlaat van de “Roots” compressoren moesten ook gedemonteerd worden omdat de afdichtingen niet meer afgedicht waren en ongefilterde lucht in de motoren kon worden gezogen. Deze luchtinlaten zijn ook uitgerust met kleppen om de motoren in geval van nood te stoppen. Deze waren niet langer in werkende staat en vereisten zowel elektrische als mechanische hertstelling.

 

Wat de transmissies betreft, werden de vrijwilligers met een onaangename verrassing gecofronteerd. Twee veren waren kapot waardoor deze trtansmissie niet optyimaal kon werken. Voor de herstelling hiervan gebruikten de vrijwilligers ondedrdelen van een andere motrowage reeks 45. Heel deze operatie was niet eenvoudig.

Na veel demontage en reiniging van de verschillende onderdelen konden de twee motor/transmissieassemblages worden gesloten. Een eerste motor werd zaterdag 12 juni opnieuw gestart waardoor de gerepareerde transmissie kon worden getest. De komende weken zullen beide motoren nog moeten worden aangepast (kleppenset, injectievoorschot en toerental). ..) en de tweede motor moet nog worden vervangen door verschillende pompinjectoren die ook defect zijn geïdentificeerd (aanwezigheid van diesel in de uitlaat en koud uitlaatgas in sommige cilinders).

 

Parallel aan het werk, is het ook noodzakelijk om de belangrijke tijd te benadrukken die wordt besteed aan het lezen van de technische handleidingen, het zoeken naar reserveonderdelen, maar ook de revisie van de injectoren-pompen. Inderdaad, een van onze vrijwilligers nam een aantal van hen mee naar huis om ze te beoordelen en te testen in afwachting van hun vervanging.