Ga naar de primaire navigatie Ga naar inhoud Ga naar voettekst
Terug naar Blog

Buiten toeristische seizoen werven om verbinding met Ciney mogelijk te maken

20211214_BraibantCiney_01

Begin juli kondigden wij het u al aan: de verbinding tussen Spontin en Ciney via Le Chemin de Fer du Bocq is weer open! Deze heraansluiting was alleen mogelijk dankzij twee grote werken die op de spporlijn buiten het toeristische seizoen plaatsvonden tussen Braibant en Ciney.

De eerste werf was de vervanging van de houten dwarsliggers die nog aanwezig waren tussen Halloy en Ciney. Deze werken konden niet vroeger worden uitgevoerd omdat de Infrabel-werken voor de vernieuwing van de sporen van lijn 162 (Namen-Arlon) reeds jaren geleden waren aangekondigd en het onderhoud van dit gedeelte van ons spoor dus tot een minimum was herleid, door slechts één dwarsligger op vier te vervangen door een betonnen versie. Deze methode maakte het mogelijk het profiel te handhaven en aldus het verkeer te garanderen.

Om deze eerste werven van het tussenseizoen 2021-2022 uit te voeren, moesten alle dwarsliggers die aan de rails waren bevestigd, worden losgemaakt en de houten dwarsliggers worden verwijderd om ze door betonnen dwarsliggers te vervangen. Dit werk was een gelegenheid om een nieuwe techniek te testen met behulp van een zelfgemaakt dwarsliggervervangmes. Deze methode is weliswaar langzamer voor het vervangen van de dwarsliggers dan de traditionele methode van ontmantelen, uitgraven en weer monteren, maar voorkomt veel materiaaltransport en is dus zuiniger in termen van middelen.

Om plaats te maken voor de L162 is ons spoor op sommige plaatsen bijna een meter opgebroken (opzij geschoven).

Op basis van de bij dit eerste project opgedane ervaring werd de methode verbeterd voor het tweede project, waarbij ook de houten dwarsliggers werden vervangen, maar op een andere plaats op de spoorlijn, namelijk in de bocht waar spoorlijn 128 afwijkt van spoorlijn 162. Nu er meer ruimte beschikbaar was, werd de oude ballast op zijn kant opgeslagen om later te worden gezeefd. Dit betekende dat de nieuwe dwarsliggers niet meteen maar later konden worden bevestigd, waardoor er minder vrijwilligers nodig zijn wanneer de kranen aan het werk zijn, hetgeen de veiligheid, de snelheid en ook de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt omdat er geen lawaaierige motoren draaien.

 

 

Tenslotte werden deze twee werven afgesloten met verschillende passages van een stopmachine, die de dwarsliggers stabiliseert door er ballast onder te leggen en de spoorindeling te corrigeren.

  • AANBEVOLEN BOEKING
  • Veel treinen
  • De Spontin rommelmarkt zonder de parkeerproblemen!
€9

Samen met het Festival du Train du Chemin de Fer du Bocq, is het andere grote evenement in Spontin de brocante.

Op de dag van de vlooienmarkt is parkeren in Spontin… onmogelijk en de huidige werken zullen niet helpen!

Voor uw gemak kunt u uw auto op een van onze stations achterlaten en met het toeristentreintje de vlooienmarkt bezoeken!