Ga naar de primaire navigatie Ga naar inhoud Ga naar voettekst
Terug naar Blog

December 2020 : werven in Spontin-Sources

a construction site

Sinds 4 jaar wordt de boog te Spontin-Sources regelmatig gecontroleerd op defecten. Het spoor ligt hier op betonnen dwarsliggers van het type ‘bi-bloc’. Het probleem dat zich hier stelt is dat de spoorstaven te dicht tegen elkaar liggen waardoor ze elkaar raken tijdens de zomer. Door het uitzetten van het metaal kan daardoor spoorslingering ontstaan. De zijdelingse kracht die hierbij ontstaat zorgt er bovendien voor dat het beton afbreekt op de plaatsen waar de rails vastgemaakt zijn. Dat zorgt dan weer voor een te grote spoorbreedte.

Gedurende de voorbije twee jaar werd het spoor regelmatig rechtgetrokken tussen de tunnel van Spontin en de overweg. In 2020 werd de boog voorbij de overweg onder handen genomen.

 

 

De rails werden losgemaakt van de dwarsliggers waarna de vastzetpunten werden gereinigd. Ook de lasplaten werden losgemaakt en gesmeerd. Over een afstand van 100 m werden extra scheidingen tussen de rails gemaakt. De ideale breedte voor deze voegen werd berekend waarna de spoorsteven werden doorgezaagd. Daarna werden alle voegen in de behandelde zone op dezelfde maat gebracht alvorens de lasplaten werden geplaatst. Op die manier werd in dit gedeelte 5 cm extra ruimte gecreëerd om eventuele problemen bij grote hitte tegen te gaan.