Ga naar de primaire navigatie Ga naar inhoud Ga naar voettekst

Blog

Mei 2021: lenteschoonmaak in Spontin

Op dinsdag 4 mei heeft een groep vrijwilligers een grote opruimactie uitgevoerd aan de inrit van de tunnel van Spontin en op het terrein boven de tunnel. Het was inderdaad hoognodig om de weelderige vegetatie te verwijderen die hier ongestoord groeide tijdens de lange maanden van inactiviteit wegens de pandemie.

April 2021: vervanging van de bekabeling voor het sein L.3 te Spontin

Het sein L.3 staat aan de inrit van de tunnel van Spontin (kant Spontin-Sources) en het beveiligt de inrit van het station voor de treinen uit de richting Dorinne-Durnal. Oorspronkelijk was het de bedoeling om hier een mechanisch sein te plaatsen, maar wegens tijdsgebrek – en een gebrek aan middelen – werd uiteindelijk gekozen voor…

Maart 2021 : de grote werken in het Espace Train te Saint-Ghislain

Op werken voor het vernieuwen van het dak startten op 17 maart. Op dat ogenblik leverden vijf grote opleggers de nodige onderdelen voor deze werken. Omdat ze de loods niet konden bereiken via de kronkelige weg, moesten ze op straat gelost worden. De onderdelen moesten – pakket na pakket – door een vorkheftruck aangevoerd worden….

Voorbereidingen voor het seizoen 2021 : Saint-Ghislain en materieel te Spontin

Net zoals elke winter hielden onze vrijwilligers zich bezig met het onderhoud en de herstelling van het rollend materieel. De hoop bestaat dat in 2021 talrijke bezoekers onze vereniging zullen (her)ontdekken en dat ze kunnen deelnemen aan talrijke evenementen – uiteraard met inachtneming van de noodzakelijke gezondheidsmaatregelen. Zo is onze ploeg in Saint-Ghislain elke dinsdag…

12 februari 2021 : Afvoergoten vrijgegraven te Spontin

Het zware weer van de afgelopen weken heeft de achterkant van Mitropa tot overstromingen geleid. Verschillende vrijwilligers trotseerden de kou en de sneeuw en hebben de afvoergoten vrijgegraven.

Februari 2021 : De werken aan het viaduct van Durnal

Na 120 jaar trouwe dienst op het viaduct van Durnal (het hoogste van de lijn), was de waterwerende deklaag die onze voorouders hebben gebouwd niet meer betrouwbaar. Het regenwater drong door tot in de voegen van het metselwerk waardoor deze verbindingen broos werden. Bij vriesweer ging dit water uitzetten waardoor scheurtjes ontstonden in de stenen….

Een spoorstaaf met twee loopvlakken uit 1870 ontdekt te Ciney

Tijdens de laatste semester hebben de ploegen van Infrabel en Tuc-Rail goed doorgewerkt bij de aanleg van de nieuwe sporen in het station van Ciney (deze werf is onafhankelijk van de TSP-installaties). Pas wanneer deze omvangrijke werken beëindigd zullen zijn, kunnen ons de noodzakelijke terreinen ter beschikking gesteld worden voor de bouw van een eigen…

Doel en werking van een lasplaat

Op de Chemin de Fer du Bocq betekent de komst van de winter een hoop werk met zich mee voor de onderhoudsploeg, waaronder het nazicht van de sporen en de lasplaten. Voor wie geen specialist is (zoals ikzelf) stelt zich een aantal vragen: Wat is een lasplaat ? Waarvoor dient ze ? Waarom en hoe…

December 2020 : een historische spoorstaaf met twee loopvlakken uit 1870

Tijdens de laatste semester hebben de ploegen van Infrabel en Tuc-Rail goed doorgewerkt bij de aanleg van de nieuwe sporen in het station van Ciney (deze werf is onafhankelijk van de TSP-installaties). Pas wanneer deze omvangrijke werken beëindigd zullen zijn, kunnen ons de noodzakelijke terreinen ter beschikking gesteld worden voor de bouw van een eigen…

September-deceùber 2020 : werken aan de berm van het viaduct te Purnode

Tijdens de zomer van 2018 veroorzaakte een hevig onweer een kleine grondverzakking in de berm naast het viaduct van Purnode. Hierdoor kwam de basis van een betonnen muurtje vrij te liggen dat de ballast op zijn plaats houdt. Er was een risico dat dit muurtje zou omvallen. Een eerste herstelling bleek niet afdoende te zijn…

December 2020 : werven in Spontin-Sources

Sinds 4 jaar wordt de boog te Spontin-Sources regelmatig gecontroleerd op defecten. Het spoor ligt hier op betonnen dwarsliggers van het type ‘bi-bloc’. Het probleem dat zich hier stelt is dat de spoorstaven te dicht tegen elkaar liggen waardoor ze elkaar raken tijdens de zomer. Door het uitzetten van het metaal kan daardoor spoorslingering ontstaan….